Als je op accepteren klikt, stem je in met onze cookieverklaring. Je kunt je voorkeuren hier beheren.
Terug naar inzichten
0
minuten

je website je belangrijkste marketing tool maken

gepubliceerd
18.3.2024
illustrator
categoriën
launch
scale

Veel websites (zeker die van beginnende initiatieven en groeiende organisaties) zitten niet al te best in elkaar. Iets wat we vaak spotten is dat het lastig is om te vatten wat je doet, maar ook omdat hetgeen wat je doet, niet makkelijk aangepast kan worden. Of uitgebouwd kan worden als het merk groeit.

Dat is aardig verrassend, zeker omdat je website je belangrijkste marketing tool is.

Het goede nieuws: met de opkomst van no code/low code is het nog nooit zo makkelijk geweest om ervoor te zorgen dat je website je merk weerspiegelt én toekomstbestendig is.

Maar waarom is het belangrijk om aandacht aan een centrale hub te besteden? En hoe maak je het je belangrijkste marketing tool?

waarom je website de enige “source of truth” is

Waarom het zo belangrijk is? Het verlicht veel werk voor iedereen binnen je organisatie en schept duidelijkheid voor anderen buitenaf.

Wat je situatie ook is: je website is je voordeur (en meer dan een visitekaartje). Als mensen bij je huis komen, wil je ook dat ze naar binnen willen en willen blijven (hoewel het na een tijdje wel genoeg is).

Maar wat bedoelen we dan met “source of truth”? Dat betekent dat het de go-to plek is voor je:

  • Positionering & messaging
  • Producten, diensten en eventuele prijzen
  • Belangrijkste doelgroepen die je target
  • Testimonials & social proof
  • Merkidentiteit

We zien vaak dat dit versnipperd. Over allerlei krochten van het internet wordt er inconsistent gecommuniceerd, documenten op interne drives iets anders geschreven en in gesprekken wordt er iets anders gezegd. Vaak loopt de website ook een tikkeltje achter. En da’s zonde. Dat maakt het updaten en maken van landingspagina's ontmoedigend. Zeker als je website niet schaalbaar of makkelijk te updaten is.

Je website is geen stokoud fossiel, maar eerder een levend organisme.

Wat gebeurt er als je website de source of truth is:

  • Ziet elke websitebezoeker messaging en content die aansluit op de mensen die je probeert te raken met relevante use cases omdat landingspagina's sneller met de juiste info gemaakt worden.
  • Begrijpen potentiële klanten je merk beter, wat leidt tot meer gekwalificeerde prospects.
  • Maakt je team sneller assets met de juiste copy, illustraties, screenshots, social proof en testimonials maken.
  • Vragen verkoopteams om minder PDFs en in plaats daarvan URLs (een droom van veel marketeers).
  • Begrijpen kandidaten makkelijk wat je merk doet en hoe je bedrijf werkt.

Als je op zo’n manier je website benadert, doet dat eigenlijk best veel. Je ondersteunt je team, laat je merk eruit springen en het draagt bij aan groei. En dan hebben we het nog niet eens over hoe handig het is voor het aantrekken van samenwerkingen en nieuwe mensen voor je team. Toch kunnen er aardig wat hobbels ontstaan op de weg daar naar toe.

veel voorkomende red flags bij het maken van een website

#1 red flag: bouwen op het verkeerde CMS

Oplossing: selecteer zorgvuldig het juiste CMS (en migreer indien nodig):

  • Bouw je site niet op een platform dat geoptimaliseerd is voor je development team. De kleine verbeteringen in design en ontwikkeling zijn de kosten niet waard om de marketing te vertragen en development te gebruiken voor kleine updates.
  • Als je in een vroege fase zit, zal je marketeer(s) waarschijnlijk vaker wijzigingen aan de website moeten maken dan je denkt (meerdere keren per week als ze het goed doen). Als je in een latere fase zit, houd je het team al tegen. Kies daarom voor een flexibel CMS.
  • Heeft je domein een hoge domain rating? Dan wil je niet zomaar de knop naar een nieuw CMS of website omzetten. Zorg ervoor dat je de migratie zorgvuldig voorbereidt.
  • Heb je veel content? Dan is een headless misschien de juiste keuze. Een headless CMS vraagt wel capaciteit van development, maar helpt je ook om om te gaan met bakken (10K+ items) aan content.

Wanneer je Webflow gebruikt, kan het marketingteam pagina's maken en components tweaken zonder hulp van development. Kortom: je kan template-based landingspagina's creëren en passende content voor iedere pagina supermakkelijk editen.

#2 red flag: marketing "owned" de website niet

Oplossing: marketing owned de website, maar werkt samen en verzamelt input van andere teams

  • Marketing zorgt ervoor dat de website de organisatie weerspiegelt.
  • Design is betrokken en cureert de merkidentiteit - zij helpen de templates en guidelines te maken.
  • Development zorgt ervoor dat de site veilig is en de flow van de site soepel is.
  • Sales, product en recruitment leveren input voor de content.

#3 red flag: verkeerde studio of agency inhuren

Oplossing: kies de juiste specialisatie voor het project

  • Zorg ervoor dat je de studio of agency in het CMS kan bouwen die bij jou past. Vraag om relevant werk.
  • Bij voorkeur neemt degene die je kiest om je site te ontwikkelen ook SEO, marketing ops/tools en de schaalbaarheid van je website in overweging.

#4 red flag: de copy is gebakken lucht

Oplossing: werk eerst aan positionering en messaging

  • Zorg ervoor dat je copy duidelijk maakt voor wie het is, welk probleem je oplost en wat je doet.
  • Kopieer geen copy van een bedrijf in een latere fase als je nog in de beginfase bent. Start-ups in een latere fase kunnen ermee wegkomen om eerst met hun visie te komen. Mensen weten namelijk al wat ze doen. Organisaties of initiatieven in een eerdere fase moeten duidelijker vertellen.
  • Als je nog geen duidelijke tone of voice hebt, schrijf dan gewoon zoals iemand uit je doelgroep praat.
  • Schrijf niet alleen over het merk, laat het zien. Goede visuals en strakke video’s brengen je een heel eind.

#5 red flag: het is moeilijk om snel landingspagina's te maken

Oplossing: bouw templates voor landingspagina's en benut je CMS

  • Je moet kunnen spreken tot je belangrijkste doelgroepen en meerdere use cases
  • Marketeers moeten in staat zijn veel subpagina's en landingspagina's te creëren. Razendsnel.
  • Het is een tijdrovende klus voor developers en marketeers als je website hier niet voor gebouwd is. En daardoor verlies je weer mogelijke prospects.
  • Creëer template pages en benut de CMS-functionaliteit om dit schaalbaar te maken.

#6 red flag: niet geoptimaliseerd voor conversies en technische SEO

Oplossing: houd vanaf het begin rekening met marketingops & technische SEO

  • Plaats formulieren of kalenders op logische plaatsen, maar overdrijf niet met het aantal formulieren—ze mogen de ervaring niet verstoren.
  • Maak formulieren kort en mand. Zijn ze lang? Gebruik multi-step forms.
  • Haal de pagina’s van je website door Lighthouse (of Unlighthouse), daar test je de accessibility en performance mee. Dat zijn belangrijke ranking factoren van je pagina’s in zoekmachines (naast de kwaliteit van je content en domain rating).

#7 red flag: je ontwerpt en bouwt je website in een vacuüm

Oplossing: marketing, copywriting & design nemen een iteratieve benadering

  • De sleutelelementen van de website zijn design, copy en content (visuals, video's, testimonials etc.).
  • Alle makers en bijdragers werken parallel. Te vaak ontwikkelen marketing- en designteams in silo's, wat leidt tot veel pijn en revisies.
  • Ideaal proces: branding → UX → digitale stijl → component based design → wireframes UI -> development
  • Zorg er ook voor dat mensen samen aan sitearchitectuur en navigatie werken. Denk ook waar je over een of twee jaar met de website wilt zijn om het te bouwen voor groei.

Als dit proces niet wordt gevolgd, eindigt je site met grote content gaps of juist teveel herhaling.

checklist voor het bouwen van je website

Wanneer je aan de slag gaat met je website, check dan onze checklist.

In een notendop:

→ Bouw je site in het juiste CMS
→ Fix je style guide
→ Ga aan de slag met usability & design
→ Bouw je CMS
→ Connect formulieren met je CRM
→ Bouw templates voor landingspagina's
→ Fix je technische SEO
→ Zet tracking en analytics op

tldr

Er is zoveel te overwegen bij het bouwen van je website. Als het de kern vormt van alles wat je doet, is de kans veel groter dat je je website op een schaalbare manier bouwt en regelmatig updates maakt die jouw verhaal naar buiten blijven brengen.

relevante artikelen

van je website je belangrijkste marketing tool maken