een website migratie voor culturele organisaties

Als culturele organisatie staat je communicatieteam voor een aardige uitdaging. Je publiek verwacht online steeds meer: inhoud moet makkelijk toegankelijk zijn, gebruiksvriendelijk én verrassend. Maar tegelijk moet je het vaak doen met beperkte digitale middelen en tijd. Want ja… hoe zorg je er voor dat je goed aansluit bij die verwachtingen? Mensen willen supersnel zelf ontdekken, verdiepen en bladeren, wanneer zij willen.
Daarom is het essentieel geworden dat musea, theaters en erfgoedinstellingen digitaal wendbaar zijn. Want ook wij weten: het onderhouden van je website, dat is niet het allerleukste wat je doet. Toch lopen veel culturele organisaties vast op verouderde systemen, krimpende budgetten en afhankelijkheid van externe partijen.
Dat voelt niet fijn, want je wilt juist zélf de regie hebben in hoe je online communiceert. Bij het Centraal Museum en het Rietveld Schröderhuis hielpen we recent om die stap naar zelfstandigheid, gemak en snelheid te zetten. We laten je graag zien wat dat voor jouw organisatie kan betekenen.
zelf sterke verhalen bouwen met Webflow voor landingspages builder & minder afhankelijk van een digital agency
Visuele verhalen vertellen wordt steeds belangrijker. Daarbij wil je niet vastzitten in ingewikkelde systemen die je beperken. Webflow geeft jou als redacteur de controle terug. Je werkt in een overzichtelijke omgeving waarin je direct ziet wat je maakt. Geen abstracte formulieren, maar meteen beeld en tekst naast elkaar.
En dat is belangrijk ook, want je wilt sneller reageren op maatschappelijke thema’s en actuele ontwikkelingen. Afhankelijkheid van een externe partner is in die zin een vertraging waarmee je niet of langzamer vooruit gaat.
Toch is een goede website niet alleen afhankelijk van het CMS dat je kiest. Het proces en de manier waarop het ontwerp voor zo’n website technisch wordt doorvertaald is misschien nog wel belangrijker. Onze studio gelooft namelijk in de aanpak waarin je zelf autonomie hebt over je website (en niet andersom).
Wij bouwen daarom websites vanuit een component-based aanpak. Zie het als bouwstenen: heldere, vooraf ontwikkelde elementen zoals tekstblokken, galerijen of sliders. Deze bouwstenen sluiten aan bij jouw huisstijl, waardoor alles er altijd herkenbaar uitziet, ook als verschillende collega's eraan werken.
Dankzij zo’n library blijft je visuele identiteit herkenbaar, zonder dat er telkens opnieuw ontwerpkeuzes nodig zijn. En je kunt er in Webflow met een soort drag & drop zelf mee aan de slag. Wat dat betekent voor jou? Je hoeft niet te wachten op een strippenkaart update of een offerte voor nieuwe pagina’s. Je begint gewoon direct en maakt de meeste aanpassingen zelf.
hoe het team van Annelies Buijs bij Centraal Museum dit ervaart
Voor het Centraal Museum was dit een grote stap vooruit. Het communicatieteam bouwt nu zelf makkelijk landingspagina's, daardoor ontstaat er ruimte voor het realiseren van nieuwe ideeën, experimenten en snelheid in het werkproces. Het mooiste: de visuele identiteit blijft consistent, zonder dat je steeds opnieuw moet nadenken over het ontwerp.
helder gestructureerde content voor bezoekers
Inhoudelijke content vraagt om structuur. Zeker als je werkt met collecties, activiteiten, archieven en samenwerkingen. Het Webflows CMS helpt om deze content op logische manieren te verbinden.
Via categorieën, tags en relaties tussen pagina’s ontstaan automatisch koppelingen tussen relevante thema’s. Zo kun je als redacteur bijvoorbeeld aangeven dat een expositie gekoppeld is aan een bepaalde kunstenaar, stroming of onderwerp. De website toont vervolgens automatisch verwante content.
hoe het team van Annelies Buijs bij Centraal Museum dit ervaart
Meer mensen waren snel ingewerkt in het CMS en pakken zelf taken op. De overstap ging vlot; meerdere build-accounts waren handig geweest, maar na kort zoeken liep het. In ontwerp kozen we voor wat echt nodig is om snel live te gaan. Het MVP-denken scheelt maanden; in slechts twee maanden stond de volledige website met goede UX-verbeteringen. Webflow werkt prettig met collecties én statische pagina’s: je traint je team snel, de editor laat direct zien wat je doet en componenten borgen consistentie. Na livegang konden we moeiteloos doorontwikkelen: tentoonstellingen en activiteiten tonen we nu in één grid uit twee databronnen, aanpassingen staan razendsnel live.
minder technisch onderhoud aan je website, meer tijd voor inhoud met je communicatieteam
Technisch beheer is voor veel culturele instellingen geen prioriteit. Simpelweg omdat capaciteit, kennis of budget beperkt is. Updates, beveiliging, hostingproblemen of verouderde plug-ins kosten tijd en veroorzaken stress. In Webflow wordt dat allemaal voor je gefixt.
Voor kleinere communicatieteams geeft dat rust. Wie inhoudelijk werkt aan cultuur, wil zich niet verdiepen in dergelijke zaken. Zo krijg je de ruimte om te focussen op waar je team wél graag mee bezig is: verhalen maken, programma’s toelichten en bezoekers inspireren.
hoe het team van Annelies Buijs bij Centraal Museum dit ervaart
We maken in minuten nieuwe pagina’s zonder omweggetjes. We hebben meer speelruimte in de indeling, maar wel met duidelijke kaders. In bepaalde elementen (zoals video's, links, citaten en afbeeldingen) kunnen we alles kwijt en via vaste tabellen tonen we informatie altijd in dezelfde volgorde. Herbruikbare elementen helpen ons statische pagina’s snel op te zetten. Het resultaat is consistenter en ziet er beter uit. Collega’s gaan minder “op eigen manier” werken en we zijn minder afhankelijk van techniek. Daardoor besteden we meer tijd aan verhalen en publieksinformatie, en minder aan beheer.
digitale toegankelijkheid (WCAG 2.2) en snelheid voor iedereen
Toegankelijkheid is sinds dit jaar niet meer optioneel, dat komt door de veranderende wetgeving van WCAG die in juni 2025 ingaat. En daarbij: inclusieve digitale communicatie hoort bij een maatschappelijke rol. Die toegankelijkheid gaat verder dan alleen een visuele eis. Het gaat ook over bereikbaarheid in praktische zin.
Veel mensen bekijken culturele websites via mobiel, op plekken waar het netwerk traag is of het dataverbruik oploopt. In de ontwikkeling van onze websites zorgen we voor snelle, lightweight pagina’s die weinig bandbreedte vragen. Beelden worden geoptimaliseerd, scripts zijn beperkt en pagina’s worden wereldwijd verspreid via een CDN zoals Cloudflare. En het mooiste: zo’n website is niet alleen sneller en toegankelijker, maar ook beter voor onze wereld.
digitale autonomie is een must voor culturele organisaties en Webflow helpt daarin
Webflow is geen magische oplossing. Maar voor culturele organisaties die hun digitale communicatie willen versterken, zonder afhankelijkheid van techniek of tussenpartijen, is het een logisch en eigentijds alternatief. Zeker in een tijd waarin maatschappelijke thema’s, publieksverwachtingen en digitale formats sneller veranderen dan ooit, is het belangrijk om als organisatie flexibel en zelfstandig te bewegen.
Webflow ondersteunt daarin met:
- directe visuele editors voor contentmakers;
- herbruikbare ontwerpcomponenten in je eigen stijl;
- eenvoudig beheer van dynamische, gestructureerde content;
- minimale technische last en maximale autonomie;
- ingebouwde toegankelijkheid en snelheid.
Of je nu werkt aan educatieve verdieping, artistieke programmering of maatschappelijke reflectie: het digitale verhaal verdient net zoveel aandacht als het fysieke. En dat verhaal dat wil je zelf vertellen. Sterker nog: dat is gewoon de basis.