Als je op accepteren klikt, stem je in met onze cookieverklaring. Je kunt je voorkeuren hier beheren.
Terug naar inzichten
0
minuten

digital-first als groeiversneller: een reflectie met billy van homeup

gepubliceerd
20.11.2023
illustrator
categoriën
brand
launch
scale

Een woning kopen. Veel starters willen het, weinig lukt het. Logisch: starterswoningen zijn schaars, de prijzen gaan door het dak en de concurrentie is fel. Lukt het om een bezichtiging te plannen, dan is de woning vaak al verkocht voor je binnen bent. homeup pleit voor een eerlijkere, vernieuwde aanpak van kopen en verkopen.

Samen met Billy Brouwer, eigenaar van homeup, reflecteren we op hoe we binnen enkele maanden hun merk nieuw leven in bliezen en een schaalbare digitale ervaring lanceerden.

hoe heeft de focus op branding bijgedragen aan het bouwen van toekomstig succes in een overvolle markt?

Elementen als je verhaal en visuele identiteit vormen de basis van hoe we communiceren. Voor ons als start-up is dat belangrijk, zeker omdat onze benadering totaal anders is dan de traditionele makelaardij. We merkten tot voor kort dat dit veel verwarring veroorzaakte bij starters die geïnteresseerd waren in het kopen van hun eerste huis als je dat niet op orde hebt. Alsof je aanbod te mooi voelt om waard te zijn.

Als je zorgt dat je je verhaal en look & feel op elkaar zijn afgestemd, verloopt alles veel soepeler. We richten ons op een actueel maatschappelijk probleem en dat is nu consistent terug te zien in alles wat we doen. Je hebt simpelweg zo’n basis nodig die je helpt dat te behalen. Een soort focus. Zeker in een overvolle markt helpt het dat we afwijkend communiceren. Dat zie je terug in de taal, maar ook beeld wat we gebruiken.

We merken nu al het voor veel meer begrip en geloofwaardigheid bij de mensen die we spreken zorgt. In een korte tijd zijn we als merk een stuk volwassener geworden met onze uitstraling.

Twee uitingen van homeup in de buitenruimte.

op welke manieren ondersteunt het webflow cms in het waarmaken van jullie groei?

Een concreet voorbeeld is de verbetering van onze website en de verandering naar het Webflow CMS. Voor ons is het belangrijk om organisch goed vindbaar te zijn, hoe het CMS is vormgegeven legt daar een toekomstbestendige basis in.

De keuze in het CMS helpt ons om op de lange termijn gemakkelijk bepaalde processen te automatiseren. Ook maakt de keuze van CMS het opvolgen van contacten en segmenteren van data voor gerichte communicatie een stuk makkelijker.

We zijn nu net twee maanden live en toch zien we al de eerste impact van branding. Mensen herkennen zich in ons verhaal, wat leidt tot meer registraties voor woningen. En de media toont zelfs interesse. Dat soort conversies zijn mooie eerste sterke tekenen van groei.

Twee digitale uitingen van homeup op een mobiele telefoon.

wat zijn de uitdagingen in een snelgroeiend bedrijf zoals homeup wanneer je aan een digitaal project begint?

Een grote valkuil in een digitaal project is dat je vanaf het begin naar optimalisatie van je ambities streeft: meteen bouwen waar je naartoe wilt. We hadden soms de neiging om te snel naar een volgende fase te willen, maar voor de mensen die een woning willen verkopen of kopen kan een fase 1 product juist ook heel waardevol zijn.

Toch betekent het dat we zorgvuldig moeten afwegen wat we wel en niet doen en wat gevalideerd moet worden. In het proces zelf haalden we ook veel input op van de doelgroep. Dat bevestigde al gauw de richting die we op wilden.

Daarnaast hebben we met jullie veel aandacht besteed aan het definiëren van onze doelen en waar we op lange termijn naartoe willen. Deze doelen hebben we vervolgens opgedeeld in verschillende fases. En die kleine stapjes zijn juist fijn, in plaats van dat je meteen de stip op de horizon bouwt. Zelfs binnen die kleinere fases blijven bepaalde zaken nog lastig tastbaar, maar dat hoort toch wel een beetje thuis in een creatief proces.

klaar om jouw merk digital-first te maken?