Als je op accepteren klikt, stem je in met onze cookieverklaring. Je kunt je voorkeuren hier beheren.
Terug naar inzichten
0
minuten

hoe webflow offline bruggen bouwt: een reflectie met dionne tool

gepubliceerd
2.2.2024
illustrator
categoriën
launch
scale

hoe heeft de focus op digitaal bijgedragen aan het bouwen van toekomstig succes?

We zijn nu ik zo terugkijk flinke stappen vooruit gegaan. Zes jaar terug waren we meer bezig met doen dan met delen. We richten ons toen op uitvoering van onze activiteiten en diensten. Met communicatie waren we op dat moment niet al te actief bezig. Maar covid veranderde veel. We realiseerden ons hoe belangrijk zichtbaarheid was, omdat we zo afhankelijk waren van onze activiteiten. Dat heeft ons toen geprikkeld om actie te ondernemen.

En laten we eerlijk zijn: er heerst een stigma rond welzijn. Mensen denken vaak dat het alleen voor ouderen of mensen met een kleine portemonnee is. Dat wil je doorbreken. Onze nieuwe stijl en digitale aanpak laat zien dat Welzijn Diemen er juist is voor iedereen. Dat is een belangrijke boodschap om het stigma te doorbreken.

op welke manieren ondersteunt het webflow cms en automatisaties in het waarmaken van jullie strategie?

Zelf ben ik heel erg gefocust op de inhoud en heb ik minder affiniteit met het digitale stuk. Toch merkt het team dat het Webflow CMS gemakkelijk te gebruiken is. Dat is echt een flink verschil met Wordpress. Voorheen was aanpassen een hele klus, maar nu? Nu leven onze activiteiten meer dan ooit. Alles is overzichtelijk in één plek. Dat werkt gewoon.

Veel van ons aanbod vindt iedere maand opnieuw plaats. Door dat aanbod te automatiseren wordt een groot deel van het maandelijkse werk van al je activiteiten een stuk makkelijker. Voorheen stonden onze activiteiten heel statisch op onze website en toonden we de activiteitenladder in een .pdf.

Nu is het dynamisch en helpt een database met dat werk. Door de toepassing van digitaal leeft alles wat we doen in de echte wereld veel meer. Zo zijn we nu iedere maand veel actiever bezig met alles wat we organiseren voordat het online staat. Daardoor heb je veel meer grip op wat er speelt en wat je aanbiedt. Zeker als je meer dan 400 activiteiten per maand organiseert vanuit verschillende locaties en labels.

hoe is het merk welzijn diemen in de loop van de tijd volwassen geworden?

Het aanbod van onze stichting is breed. We doen zo veel. Het is heel lastig om dat uit 1 merk naar buiten te brengen. Hoe konden we daar aan beginnen zonder missie, visie en strategie waar je heen wilt werken?

Ik vond het belangrijk dat alles wat we gingen ondernemen gekoppeld moest worden om een meerjarenbeleid te vormen, anders vaar je ergens heen zonder richting. Hoe logisch het ook klinkt en voelt als een chronologische volgorde, het is moeilijk om te besturen als je geen kaders hebt van waar je heen wilt als stichting.

Vanuit die gedachten hebben we in de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt. Het begon twee jaar geleden met een meerjarenbeleid en daarop volgde het communicatiebeleid en daaruit kwam het merkboek. Toen was het eerstvolgende logische station de website.

hoe zorg je ervoor dat welzijn diemen consistent is in al haar verschillende uitingen?

Het is best lastig om ervoor te zorgen dat je met verschillende labels, verschillende doelgroepen en verschillende medewerkers consistent bent in je verschillende uitingen. Er verschilt gewoon een hoop :-)

Je hebt daar echt iemand in nodig die je huisstijl bewaakt. Een merkboek is daarin een goede tool, maar concrete voorbeelden, hulpdocumenten en Canva templates helpen ook.

Volledige implementatie van huisstijl heeft de prioriteit, maar daar moet je vanuit tijd, budgettaire en communicatie overwegingen ook prioriteiten in stellen. Dat je intern dan nog iets gebruikt voor aantekeningen met een oud logo, dat is natuurlijk niet zo erg.

je had in andere zaken kunnen investeren, zoals campagnes of misschien zelfs jullie activiteiten.

waarom hebben jullie besloten om in een nieuwe website te investeren?

We hadden juist al heel veel geïnvesteerd in onze activiteiten en het team. Je wilt die investering juist presenteren als je eenmaal iets hebt staan. Daar is de website het perfecte middel voor, naast andere relevante communicatiekanalen.

Een website kwam ook uit het traject als een logische vervolgstap in hetgeen wat we al doorlopen hadden qua meerjarenbeleid en communicatiebeleid. Het was echt het juiste moment.

waar zijn jullie het blijst mee?

Sommige partijen voeren alleen uit (die bouwen het), jullie pakken dat echt anders aan. Kennis, kunde, tijd, inspiratie en creativiteit zijn essentieel en niet iets wat je zomaar zelf draagt. Zelfs als je een hele afdeling hebt, is dat denk ik nog lastig. Daarbij is een frisse blik van buitenaf ook van toegevoegde waarde, zoals we bijvoorbeeld ook zelf hebben gedaan door in ons meerjarenbeleid met niet-deelnemers te spreken.

Het design systeem van Welzijn Diemen.

wat is het resultaat na het project?

Het is geweldig om te zien hoe onze focuspunten uit het meerjarenbeleid mensen in hun handelen beïnvloeden. Er zijn meer samenwerkingen ontstaan, het jongerenwerk is uitgebreid en er is steeds meer aandacht voor het algehele welzijn. Vroeger lag onze focus vooral op beweging, maar nu zijn we ook sterk gericht op het mentale en sociale welzijn. Dit zien we terug in het toegenomen aanbod van activiteiten, zoals mindfulness cursussen.

Die veranderingen sijpelen door van teamlid tot teamlid: van onze medewerkers tot aan de buurtsportcoaches. Vanuit die waardes een nieuwe huisstijl en vervolgens een nieuwe website maken om meer mensen te bereiken geeft veel toegevoegde waarde als je je wilt professionaliseren.

Op zo’n manier word je door de doelgroepen sneller en serieuzer gezien, zoals bij ons het geval is. Onze labels krijgen meer aandacht, de aanmeldingen voor activiteiten vanuit de website stijgen en instanties zoals de GGD verwijzen gemakkelijker naar ons door. Puur omdat je digitaal een goed verhaal vertelt: mensen weten wie je bent en wat je doet.

stel je voor dat vergelijkbare merken bestaan, die twijfelen of ze hun merk wel of niet digitaal moeten aanpakken.

welke lessen kun je ze geven?

  • Het is belangrijk om anderen te betrekken bij het project. Zo’n groot project kun je niet alleen dragen: je hebt de kennis en inzichten vanuit de organisatie nodig.
  • Digitaal draagt veel meer bij dan je vaak denkt: het is een verlengde van je aanbod. Je kan ook digitale producten ontwikkelen die naast je offline aanbod werken. Zodat het met elkaar beweegt. Dat hebben wij heel mooi hebben gedaan bij de Playground. Dat versterkt direct ons aanbod naar voor kinderen en ouders. Op zo’n manier is je website veel meer dan een visitekaartje: het helpt je om meer mensen aan te trekken en te motiveren.
  • We bereiken niet iedereen digitaal, zorg daarom dat offline ook in orde is. Als ik naar de toekomst kijk denk ik dat digitalisering steeds meer wordt, maar zal er niet direct een abrupte verschuiving zijn. Het is juist belangrijk om ook minder technische doelgroepen mee te krijgen in je digitale aanpak.

offline bruggen bouwen door je website in weblfow te laten maken?