Overvolle weken en stijgende stress: werkgevers krijgen een groeiende rol over het welzijn van hun werknemers. Maar liefst 1 miljoen Nederlandse werknemers hebben last van burn-out klachten.
Op een ontstressende manier de week breken is daarom belangrijk. Een bezoek aan een museum geeft ademruimte, werkt stressverlagend en voedt inspiratie. Toch kiezen mensen eerder voor laagdrempelige alternatieven zoals een bezoek aan het terras.
Dus hoe kun je de uitdagingen van beide werelden ombuigen en bij elkaar brengen? Door het initiatief van MuseumVrij in het leven te roepen: een moment waar je onder werktijd van een ontspannen museumbezoek geniet.
een vrijbrief voor een gezonder welzijn
De website vormde het centrale punt van de landelijke campagne die tijdens Nationale Museumweek liep. Onze focus in het ontwerpen van de UX (User Experience) lag daarom op het creëren van een digitale ervaring waar mensen gemakkelijk konden ontdekken wat het concept van MuseumVrij inhield. Tegelijkertijd was het belangrijk om eenvoudig een vrijbrief aan te vragen en deelnemende musea te bekijken.
De digitale stijl bestaat uit abstracte vormelementen en een kleurrijk kleurenpalet om bij te dragen aan een rustgevende ervaring. Geen standaard, maar een interactief formulier voedde het gevoel dat je daadwerkelijk je eigen vrijbrief opstelt die je vervolgens naar jouw werkgever stuurt. In de 1,5 week looptijd van de campagne zijn organisaties van klein naar groot geïnspireerd, waaronder The Ocean Cleanup, ThiemeMeulenhoff en Crisp.
het project in een notendop
“Binnen heel korte tijd (± 3 weken) is er een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website ontworpen en ontwikkeld.”
een groot en divers publiek interesseren voor musea
De Museumvereniging helpt ruim 450 Nederlandse musea een blijvende binding mogelijk te maken voor álle inwoners van ons land met museale collecties.
Dit doen ze door draagvlak te creëren bij publiek en politiek. Ook richten zij zich op het verhogen van de kwaliteit in de sector als geheel.
aardige bijdragers
Digitale stijl in samenwerking met Ernst Dommisse, Development in samenwerking met Darron Talbot, Concept & productie door Tosti Creative